reklama

WYSZUKIWARKA ARTYKUŁÓW
Korzystając z poniższych suwaczków wybierz interesujący zakres tygodni ciąży aby wyszukać artykuły opisujący zagadnienia z tego zakresu

środa, 06 lipca 2011 00:00

Zalecenia dietetyczne dla kobiet w ciąży

Oceń ten artykuł
(2 głosów)
By wzmocnić śledzionę i żołądek, a zarazem zapewnić sobie dobre samopoczucie i dość siły w okresie ciąży, należy jadać gotowane, lekkostrawne dania, łagodnie słodkie w smaku (nie mylić z cukrem, mają to być produkty z Przemiany Ziemi;

patrz moja książka „Jedz i żyj zgodnie z porami roku”, wydawnictwo Galaktyka), termicznie neutralne i ciepłe. Podstawę tych posiłków powinny stanowić zboża w swej naturalnej, pełnowartościowej postaci. Zawierają one wszystkie potrzebne okresie ciąży składniki mineralne, w tym magnez, ważny dla płodu. Podobnie jak inne minerały, w zbożach magnez występuje wyłącznie w otoczce niełuskanego ziarna, dlatego należy jadać zboża z pełnego przemiału, unikając przetworów z białej mąki.

Zapotrzebowanie na fosfor, fluor i magnez można pokryć, spożywając wyłącznie zboża. Kobiety nieprzyzwyczajone do jadania pełnych ziaren zbóż mogą odczuwać dolegliwości trawienne – często dlatego, gdyż jedzą za szybko i nie przeżuwają. Żucie i trawienie zbóż wzmacnia cały układ pokarmowy. W okresie ciąży ważne jest też jadanie większości warzyw, roślin strączkowych, ryb, orzechów i nasion, niewielkich ilości mięsa i jaj z naturalnego chowu oraz nabiału w naturalnej, niepasteryzowanej postaci. Należy pamiętać, że owoce i warzywa mają najwięcej energii w tej porze roku, w której naturalnie rosną. Najlepiej więc jest odżywiać się zgodnie z porą roku (por. „Jedz i żyj zgodnie z porami roku”, wydawnictwo Galaktyka).

Szczegółowe zalecenia dietetyczne dla kobiet w ciąży wzmacniające energię „czi” śledziony.

 Należy zdecydowanie ograniczyć:

  • zimne i mrożone napoje, lody,
  • czarną i zieloną herbatę, soki z owoców południowych,
  • termicznie zimne produkty w chłodnych miesiącach roku
  • owoce południowe, jogurt i kefir, pomidory, ogórki, ziemniaki,
  • produkty ciężkostrawne – wieprzowinę, kiełbasy, konserwy mięsne, tłuste potrawy, frytki, fast foody i gotowe dania produkowane przemysłowo,
  • produkty mleczne pasteryzowane i przetworzone; wszystkie inne spożywać w bardzo umiarkowanych ilościach z dodatkiem ciepłych przypraw, np. twarożek z kozieradką,
  • biały cukier (naturalne substancje słodzące, jak miód, słód, melasa, tylko w małych ilościach),
  • przetwory z białej mąki,
  • głęboko mrożone dania,
  • dania i napoje podgrzewane bądź gotowane w kuchence mikrofalowej,
  • ostre, gorące przyprawy (używać tylko w niewielkich ilościach),
  • nadmiar pieczywa (spożywać niewielkie ilości, najlepiej tego wytwarzanego na zakwasie).

Należy unikać:

  • wszelkich trunków i używek (papierosy, kawa),
  • gorzkich ziół (chyba że zostały przepisane w celach leczniczych),
  • wodorostów morskich (za wyjątkiem leczenia oznak gorąca i nadmiaru*).

Zalecane są:

  • gotowane, pełnowartościowe zboża (kasza jaglana, amarantus, kaszka kukurydziana, owies, słodki ryż oraz inne gatunki ryżu),
  • rozgrzewające warzywa – duszone, gotowane na parze, pieczone lub w postaci purée (marchew, dynia, por, koper włoski, zielona fasola, cebula dymka, groch, kapusta włoska),
  • dopuszcza się niewielkie ilości surówek – prasowanek (patrz moja wcześniejsza książka „Odnowa na talerzu”, wydawnictwo
  • Galaktyka), a także regularnie kiszonki,
  • rośliny strączkowe (moczone i trzykrotnie odlewane w czasie gotowania, gotowane z glonem kombu) przyprawione kminkiem,
  • cząbrem lub majerankiem,
  • zielone warzywa liściaste: brokuły, jarmuż, rzeżucha, liście rzodkiewek i rzodkwi, zielona pietruszka, liście selera i lubczyku,
  • kapusta pekińska – zawierają one składniki odżywcze, które podczas ciąży potrzebne są w większych ilościach,

* Objawy nadmiaru: silny charakter, mocny głos, zaczerwieniona twarz i oczy, ciemnożółty skąpy mocz, gruby, żółty nalot na języku, silny puls.
Kwasy tłuszczowe omega – 3, konieczne podczas płodowego rozwoju mózgu, kwas foliowy, współdziałający z witaminą B12 podczas budowania komórek krwi oraz magnez, istotny dla poboru wapnia, 

  • kompoty ze śliwek węgierek, z czerwonych winogron, brzoskwiń, moreli, czereśni, słodkich jabłek i gruszek,
  • suszone owoce: rodzynki, figi, daktyle, morele, śliwki (niesiarkowane),
  • ryby, drób (naturalnego chowu),
  • wywary z warzyw (długo gotowane w chłodnych porach roku) mogą być z dodatkiem mięsa drobiu lub ryb,
  • jaja kurze z naturalnego chowu lub przepiórcze,
  • orzechy, migdały, ziarna słonecznika, pestki dyni, siemię lniane, sezam oraz wysokiej jakości oleje tłoczone na zimno,
  • masło sklarowane oraz świeże,
  • napoje: kawa zbożowa, herbatki korzenne (z cynamonem, koprem włoskim, imbirem, goździkami) – w chłodnych miesiącach,
  • herbatki z lukrecją, herbatki ziołowe i owocowe
  • w ciepłych miesiącach roku,
  • boczniak, w niewielkich ilościach,
  • przyprawy: wszystkie świeże zioła oraz suszone – rozmaryn, majeranek, tymianek, oregano, pieprz ziołowy, imbir, bazylia, cynamon, kardamon, wanilia.

Kobieta ciężarna, dobierając pożywienie, powinna kierować się intuicją, ponieważ w tym czasie zdolność ta jest szczególnie uwydatniona.
Nie należy jednak drastycznie zmieniać diety, gdyż toksyny uwalniane podczas poważnych zmian będą wpływały na płód.
Ważne jest stosowanie:
• umiarkowanych ćwiczeń fizycznych, jeśli to możliwe, w świetle słońca i na świeżym powietrzu,
Odżywianie kobiety w czasie ciąży
• regularnych praktyk rozwijających świadomość – kontemplacji, medytacji i/lub modlitwy.
Uwagi dla rodziców
Doniosłą rolę odgrywa zharmonizowane odżywianie, stabilizujące żołądek i śledzionę. Narządy te zarówno u dzieci, jak i u dorosłych przygotowują energię, z której pochodzi witalność, moc intelektu i umysłu oraz radość życia.

Fragmenty książki "ODŻYWIAJ DZIECKO W ZGODZIE Z NATURĄ"

Bożena Żak – Cyran Wydawnictwo Galaktyka grudzień 2006 www.galaktyka.com.pl 

Artykuły powiązane

  • Kobieta w ciąży i jej potrzeby
    Kobieta oczekująca na dziecko wymaga troskliwej opieki. Wszak od stanu jej zdrowia zależy również zdrowie jej dziecka.Ciąża jest zatem dla pań okresem, w którym powinny one nie tylko korzystać z najlepszej opieki medycznej, ale i samodzielnie zadbać o swą formę. O czym musi pamiętać każda przyszła mama?
  • Przyszłe Mamy ze Stalowej Woli dopisały!
    Ciąża to wyjątkowy czas w życiu każdej kobiety, który przybliża ją do jednej z ważniejszych ról w życiu - bycia mamą. Oczekiwanie na narodziny dziecka to przede wszystkim etap przygotowań, ale również czas na pokonanie własnych obaw i niepokojów.
  • Jesteśmy tym co jemy
    Jedz zdrowo i bądź piękna! Jesteśmy tym co jemy – to odwieczna prawda, od której nie uciekniemy.
  • Przyjaźń z położną w czasie ciaży
    Położna mgr Edyta Tomaszów – Czucharska, położna ze Szpitala Medicover opowiada o tym, że warto przyjaźnić się z położną.
  • Tajemnice BMI
    Najprostszym współczynnikiem pozwalającym orientacyjnie określić, czy proporcje masy ciała w stosunku do wzrostu są prawidłowe jest wskaźnik BMI. Obliczany jest, jako iloraz masy ciała (wyrażanej w kilogramach) do wysokości ciała (w metrach) podniesionych do kwadratu.
Zaloguj się, by skomentować